SJSCO

رشد تقاضا برای محصولات فولادی کشور ادامه دارد مزیت ها و محدودیت های صادراتی فولاد ایران چیست؟
ارزان بودن محصولات فولادی ایران باعث شد تا تقاضا برای این محصولات در بازار جهانی با سرعت زیادی رشد کند اما هنوز محدودیتهای بانکی بزرگترین معضل فعالان بازارهای بین المللی است.

سیاست ایران برای عرضه شمش های فولادی با قیمتی پایین تر از متوسط قیمت بازار باعث شده است تا تقاضا برای آنها در بازارهای جهانی افزایش یابد. به گزارش متال بولتن در نیمه اول سال ۱۳۹۶ صادرات شمش های تولید ایران با ۲۵ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل از ان به مرز ۱.۶ میلیون تن رسید. صادرات فولاد نیمه آماده در همین بازه زمانی دو برابر حجم صادرات شمش بود که ارزآوری زیادی برای اقتصاد ایران داشت.
اما به نظر می رسد فعالان صنعت فولاد ایران وسیاستگذاران در این بخش به این موفقیت راضی نیستند و قصد افزایش حجم صادرات را دارند. پیش بینی می شود تا انتهای سال ۱۳۹۶ ایران بالغ بر ۵.۳ میلیون تن فولاد نیمه آماده به بازار جهانی صادر کند که ۲.۱ میلیون تن بیش از میزان صادرات در نیمه اول امسال خواهد بود. در صورت تحقق این پیش بینی تا انتهای سال جاری صادرات فولاد نیمه آماده از ایران نسبت به سال ۱۳۹۵ با افزایش ۴۲ درصدی همراه خواهد بود. ایران در سال گذشته ۳.۷۴ میلیون تن فولاد نیمه آماده صادر کرد. طبق طرح اعلام شده توسط فعالان صنعت فولاد ایران صادرات شمش های فولادی تولید ایران ۶۰ تا ۷۰ درصد مجموع صادرات فولاد نیمه اماده از این کشور خواهد بود.
محصولات ایران به کجا صادر می شود
در نیمه اول سال ۱۳۹۶ محصولات فولادی ایران به کشورهای خاورمیانه، شمال افریقا، آسیا، اروپا و حتی تعدادی از کشورهای قاره امریکا صادر شده است. ایران در نیمه اول امسال ۷۵۰ هزار تن شمش فولادی به کشورهای آسیایی صادر کرد ولی انتظار می رود در سال آینده صادرات این کشور به چین رشد کند. سایت متال بولتن نوشت: فعالان صنعت فولاد ایران نسبت به چینیها از مزیت گاز ارزان و سنگ آهن ارزان برخوردار هستند. ایران می تواند در صادرات شمش های فولادی به چین هم حضور فعال داشته باشد و از این منظر مزیت اقتصادی زیادی برای ایران به همراه خواهد داشت.
اما اصلی ترین معضل فعالان صنعت فولاد ایران برای صادرات محصولاتشان محدویتهای بانکی است. این محدودیتها می تواند خرید و فروش خارجی را برای فولادسازان ایران سخت کند و به همین دلیل بازاریابی و مبادلات را سخت کند.
مزیت محصولات ایران چیست
متال بولتن اصلی ترین مزیت محصولات فولادی ایران را قیمت ارزان ان نسبت به دیگر محصولات در بازارهای بین المللی میداند. بررسی ها نشان می دهد متوسط قیمت هر تن شمش فولاد صادراتی ایران نسبت به محصولات کشورهای خاورمیانه و کشورهای مشترک المنافع به خصوص روسیه بین ۴۰ تا ۵۰ دلار ارزان تر است و به همین دلیل است که خریداران زیادی دارد. قیمت هر تن از شمش های فولادی یکی از محموله های فولادی ایران که اوایل ماه نوامبر به تایلند صادر شده بود برابر با ۴۸۰ دلاربود که هزینه فاینانس و بیمه این محموله بین ۲۵ تا ۳۰ دلار به ازای هر تن بود.
در همین زمان محموله های فولادی از کشور روسیه با قیمت ۵۰۰ دلار به ازای هر تن به آسیای جنوب شرقی صادر شده بود.
بنابراین ایران می تواند از این مزیت خود در بازار استفاده کند ولی باید در نظر داشته باشد که اگر قیمتها را بیش از حد تنزل دهد و فضای رقابتی در بازار را بر هم بزند ممکن است با مقابله فعالان جهانی بازار فولاد روبرو شود . همانطور که در ماههای اخیر قیمت پایین محصولات فولادی ایران و افزایش زیاد صادرات فولاد ایران به اروپا باعث شده بود تا فولادسازان این منطقه اعتراض کنند و خواستار وضع تعرفه های وارداتی و محدودیت واردات محصولات ایران شوند. طرحی که بالاخره به تصویب کمیسیون اروپا رسید و اجرا شد.
مونا مشهدی رجبی – فولادنیوز